Červeno-modré tyče
Kód: MO-MAT0190_M063Podrobný popis
Červeno-modré tyče (1–10)
Pomôcka pre zoznámenie dieťaťa s kvantitou a pomenovaním čísel od 1 do 10. Súbor desiatich červeno-modrých tyčí umožňuje hmatové aj vizuálne prežívanie množstva a porovnávanie dĺžok.
Popis
Súbor obsahuje 10 tyčí s prierezom 2,5 × 2,5 cm a dĺžkach v rozmedzí 10–100 cm. Tyče sa líšia dĺžkou a striedaním červených a modrých dielikov, čo podporuje vnímanie poradia, krátky/dlhý a pomenovávanie jednotlivých dĺžok.
Návod na použitie
Oboznámenie sa s pomôckou
Preneste tyče na koberček. Uchopte ich podobne ako červené tyče – prstami za bočné strany, čím dieťa vníma dĺžku. Ak je tyč príliš dlhá, ukážte zvislé držanie s lakťami pri tele. Pohybujte sa ticho a pomaly.
Tyče rozmiestnite na koberček a nechajte dieťa rovnať podľa dĺžky. Správnosť poradia skontrolujte pomocou najkratšej (červenej) tyče. Poradie a pomenovanie môžete precvičovať opakovaním čísel nahlas: vložte dlaň na dieliky, počítajte a pomenujte tyč („To je tri.“), dieťa po vás opakuje.
Potom premiešajte tyče a zadávajte úlohy typu: „Podaj mi prosím tyč Štyri.“, „Podaj mi prosím tyč, ktorá nasleduje.“, „Podaj mi prosím tyč, ktorá je pred ňou.“
Tyče sa dajú skladať v rôznych vzorcoch – od najkratšej po najdlhšiu, opačne alebo od prostrednej. Vždy používajte všetky tyče, pretože tvoria celok.
Práca v skupine
Ak má aktivita viac detí, vyberie si každé jednu tyč. Podľa dĺžky tyče hovorí svoje „meno“: „Ja som jednotka“, „Ja som päťka“ a pod. Deti najskôr trénujú prenášanie tyčí (napr. sústredenou chôdzou), následne hľadajú svojho suseda tak, aby sa všetky tyče zoradili v rade. Iné dieťa alebo učiteľ potom počíta dieliky nahlas a vykonáva kontrolu.
Tréning pamäti
Po zoradení tyčí vyzvite dieťa, aby zavrelo oči alebo sa otočilo, a skryte jednu tyč. Dieťa háda, ktorá chýba. Neskôr možno odobrať viac tyčí súčasne.
Ďalšie možnosti a hry
- „Urob toľko krokov, koľko je dielikov na tvojej tyči. A späť!“
- „Dupni pri každom modrom dielikovi (párne číslice). A späť.“
- „Poskoč pri každom červenom dielikovi (nepárne číslice). A späť.“
- Skladanie tyčí do rôznych obrazcov podľa fantázie dieťaťa.
- Priraďovanie kartičiek so zodpovedajúcimi číslicami.
- Porovnávanie tyčí (dlhšia x kratšia, viac x menej); neskôr doplniť o znaky < a >.
- Meranie dĺžky a výšky: aká dlhá je posteľ, stôl, chodba; ktoré tyče siahajú po koleno, pupok, podpazušie a pod.
PÁRNY a NEPÁRNY
Keď dieťa ovláda počítanie dielikov, požiadajte ho, aby pomenovávalo iba červené dieliky (modré mlčia) a naopak iba modré (červené mlčia). Tým sa precvičuje rozlíšenie párnych a nepárnych čísel.
Pokročilé varianty
V pokročilejšej fáze je možné predĺžiť tyč č. 10 o ďalšie dieliky (11, 12, 13 atď.) a zaviesť sčítanie, odčítanie alebo hľadanie párnych a nepárnych hodnôt. Prácu je možné doplniť pracovnými listami, vždy však postupujte od konkrétnej manipulácie s tyčami k abstraktnej práci na papieri.
Dodatočné parametre
| Kategória: | Matematika |
|---|---|
| EAN: | 8596027001745 |
| Materiál: | Drevo |
| ? Odporúčaný vek: | 4, 5, 6 |
| Vek: | 4 + |
Buďte prvý, kto napíše príspevok k tejto položke.
Buďte prvý, kto napíše príspevok k tejto položke.
